Tuesday, October 23, 2012

Ayam Bakar Serai Jejari Tembam

Salam...Hyeeeeee (^____*)

sorry sgt2 JT dh lama tak update blog..taktahula knp kemalasan sgt2..mungkin itu petandanya berat badan naik lg..huhuhu..sedih tp nk buat macammana la kan...siapa taknak ramping mantap mancam RCW tu..tp yela..JT usahakan jugala..tp tak perlu la nak kecoh satu dunia sbb JT bukan artis..hihihi...klau la ada lagi The Biggest Looser Asia tu..JT nk mohon masuk la..sementara takda apa2 komitmen ni kan..hihihihi...tp dh takde yek...rugila..bagus program2 mcmtu...memberi inspirasi...klau The Biggest Looser dan MasterChef bergabung...mcmmn la yekkk? hurmm...(menggaru dagu smbil memikir..)

ok2 kali ni JT nak share resepi lagi...haaa...senang dan bahannya sgt mudah...takdela mcm iklan cooking magic by panasonic tu kan...kukus grill panggang ..kukus grill panggang...hahaha..itu la namanya cooking magic..JT ni bukan chef dan bukan juga magician..so faham2 je la...hihihi ok sbnarnya JT frust sgt ...sbb JT ada la buat Vlog tutorial utk upload kat sini...tp bila transfer dari phone (ok..tau..mmg cikai je pun,record pkai camera handphone je...hahaha) jadi terbalik lak rakaman tu..tp JT upload je la..kalau kepala korg terteleng ...jgn salahkan JT..sape suruh korg tgok...kan..hahaha...sian korg...takpela..rasanya bila upload kat sini..ok kot..auto rotate kut..try je la...lain kali JT buat video cantik2 supaya korg tak ke'telengan'..hahaha..ok jom tgok resepi...

AYAM BAKAR SERAI JEJARI TEMBAM



Bahan-bahannya


antara bahan-bahan..
1 bahagian Ayam - dibuang kulitnya dan dibersihkan dan dikelar
7 ulas Bawang Putih- dikisar
2 batang Serai - dikisar
1 1/2 inch Halia - dikisar
1/2 sudu lada hitam - dikisar / blh juga gunakan 1 sudu kecil serbuk lada hitam
1/2 sudu Pati Ayam Knorr
1 sudu besar butter/ marjerin/ mentega (JT pakai Dorina planta roti tu je..)
sedikit garam + gula   secukup rasa

Cara menyediakannya







ok..bahan-bahan ni semua dikisar..JT guna pengisar basah sbb JT mmg nak letak air sikit sbb bila JT bakar dlm oven nanti takla ayam tu jd dry sgt dan hilang jusnya..

sblm kisar bahan-bahan diatas,JT letakkan lada hitam utk dikisar sekali..dan selepas di kisar kesemua bahan,gaul kesemua bahan pada ayam dengan serata..mana bahagian yang berongga tu..sumbatkan bahan perapan ni..dan kemudian perasakan dengan serbuk pati ayam,garam dan gula secukupnya 

Apabila sudah digaul rata bahan perapan pada ayam..wrapping kan dgn plastic wrap dan perapla sekurang-kurangnya 30 minit..lagi lama perap,lagi sedap...dan blh la panaskan suhu oven pembakar lbh kurang 180c-200c ..




selepas hampir 3/4 masak...JT keluarkan dari oven pembakar dan grill seketika diatas dapur utk dptkan warna keperangan sedikit...kemudian bolehla dihidangkan bersama baki jus ayam yg tlh bercampur dgn  bahan perapan dan juga mentega td..nak lebih ummpphhh..blh hiriskan limau nipis/lemon utk diperah sedikit di atas ayam sblm mkn...


selamat mencuba (^_________^)


tips dari dapur Jejari Tembam:

* utk yg berdiet..lbh sesuai pakai bahagian 'chicken breast' atau dada ayam..ketukkan supaya daging ayam tu lbh mampat..tp biasala JT ni ikut suka tekak je...
* bila nak perapkan ..mesti kelarkan sedikit ayam supaya bahan perapan lbh menyerap ke dlm...
* jgn perap ayam yg terlalu 'dry'..biarkan ada air sedikit supaya ayam yg dipanggang tdk kehilangan jus dan tdk terlalu kering..
*bila bakar didlm oven..jus yang keluar dari ayam,bahan perapan dan butter yg tlh cair akan membentuk /menjadi sos ayam yg sedap..jadi gunakan semula sbg pencicah slps ayam dihidangkan..

Kailan Goreng Jejari Tembam

Salam...

wahhh...asyik update FB je...update blog...malas..hahaha...gitu la gayanye...ok2..ni nk update la ni..haaa...kali ni JT nak share resepi lagi..apa dia???? ala..simple je..tp nak share jugak la kan..hihihi...okla..jom tgok dan jgn lupa mencuba yea...

KAILAN GORENG JEJARI TEMBAM...





Bahan-bahan (hidangan utk 2-3 org)



of course la ada Kailan...klau dpt baby kailan lg best tp JT beli ni yg besar2 dah..
1/2 biji Bawang Besar - dimayang
1 Biji Bawang Merah Kecil - Hiris Halus
2 ulas Bawang Putih - diketuk
3 biji Cili  Kecil (nk pedas lagi blh tambah)-diketuk
1/2 inci Halia - diketuk
1/2 biji Cili Merah -Hiris membulat
1 ekor Sotong / blh guna Udang
2 1/2 sudu bsr Sos Tiram (JT pakai Nona)
1/2 sudu kecil Minyak Bijan
1 sudu kecil pati ayam knorr
1 sudu besar minyak utk menumis
sedikit air
sedikit Carrot
sedikit Lada Hitam- ditumbuk / blh guna 1/4 sudu kecil serbuk lada hitam
sedikit ikan bilis
sedikit garam dan gula secukup rasa

Cara menyediakannya



-tumis dulu bawang merah+bawang besar+cili hijau+cili merah+halia dan ikan bilis
- dh naik bau, masukkan sotong dan goreng seketika,masukkan minyak bijan dan tambah sedikit air
-masukkan lada hitam dan carrot biarkan seketika


- bila carrot sedikit empuk, masukkan kailan ,pati ayam knorr dan sos tiram  gaulkan sebati
- bila warna kailan sedikit kehijauan masukkan garam,gula ..gaulkan seketika dan terus tutup api..
-sedia dihidangkan (^_____^)



tips dari dapur JT
* mcm biasa la..cuci sayur kailan ni..JT akan cuci sehelai demi sehelai..ada juga JT tgok yg tak relaikan daunnya..msk je setongkol gitu kan...mmg nmpk lbh menarik bila dihidangkn..tp JT mmg wajib la cuci setiap helaian..takut sgt ada 'ulat' meliut2 kat daun sayur tu..kita plak msuk dlm mulut ..ngap je kan..hahahaha
* masak sayur jgn lama..terutamanya sayuran hijau...sbb kita tak mahu kehilangan zatnya..lgpun biar ada 'crunch' sikit la..bru sdp sayur goreng ni...
* JT tak letak bnyk air so dia tak berkuah sgt sbb masa JT msk ni..JT ada msk sup brokoli so dah ada kuah kt situ..tp siapa yg nk lbh kuah..tambahkn air tp kne tambah jugala kuantiti sos tiram dan lain2 yea..

Thursday, September 13, 2012

Sup Ayam Bukhari Jejari Tembam

Salam semua...pa habaq...sihat kaa...

Haaa...tetibe je nak berloghat kedah...hihihi..takde mengena ngan entry ni pun...kali ni JT nak share kan  resepi sup...sape suka makan sup? JT kurang suka tapi suami JT suka...hurm..kalau ikut resepi my mom...mmg pekat dan penuh rempah ratus sup ayamnya....mmg terangkat la ke'power'an nya...tp suami JT kurang suka jika terlalu berempah ratus...hurm...jadi JT modified la sket..(bukan sikit...JT cipta baru btul ...baru bg diri JT la...klau u all dah tahu buat mcmni..tak kisahla...yang penting JT mmg baru buat dan takde cedok mana2..google pun takkkk..hokehhh) hurmmm kenapa namanya bukhari yekkk?? cuba check it out sket!

Jom tgok2 resepi ni..

SUP AYAM BUKHARI


JT masak sikit je..almaklumla duk berdua je..lgpun untuk sekali makan je..Oh yea..ni bukan sbb banyak minyak menumis tp minyak dari  lemak ayam sbb JT masukkan dengan kulit2 nya sekali...huhu


Bahan-bahan

Ayam yang dibersihkan dipotong kecil2..(kalau nak lagi best..gunakan bahagian tulang dan bahagian peha la..)
1 biji Ubi Kentang (dipotong dadu)
1/2 biji Lobak Merah /Carrot (dipotong 4/6)
1 biji Tomato (dibelah 8)
3 ulas Bawang Merah Kecil (dihiris nipis)
2 ulas Bawang Putih (diketuk)
3 biji cili kecil (diketuk)
3 sudu besar Rempah Nasi Bukhari (JT guna brand Faiza- dpt free masa beli beras Faiza..hihihi)
1 1/2 sudu Serbuk Pati Ayam Knorr
sedikit garam dan gula secukup rasa
1 camca teh minyak untuk menumis
Air secukupnya

Cara Penyediaan

1. Tumis bawang merah,bawang putih dan cili seketika sehingga naik bau,
2. Masukkan ayam dan tumis seketika sehingga separa masak. Masukkan air secukupnya untuk sup.
3. Masukkan rempah yang dibancuh dengan sedikit air dan masukkan ubi kentang dan lobak merah
4. Biarkan mereneh dengan api yang sederhana besar.
5. Setelah ubi kentang cukup empuk, perasakan dengan serbuk pati ayam,garam dan gula dan biarkan mendidih.
Sedia dihidangkan...senang sgt masak ni..tak payah nak tunggu2..boleh letak..then lepak depan TV pun takpe..senang dan sedap...kalau ada batang  saderi..boleh letak juga bersama daun sup dan bawang goreng...JT takde jd tak letak la...

tips dari dapur JT (^-^)/
- sup sangat sedap kalau direneh lama dengan api yang perlahan..
-kalau ada serbuk masakan ayam kurma..boleh letakkan sedikit..rasanya lbh sedap...
- sup ini juga boleh dihidangkan untuk dimakan dengan bihun atau mee kuning :-)

Sayur Goreng Udang

Salam...hye halluuuuu...

Kali ni JT nak share resepi kepada yang suka makan sayur....hihihi....almaklumla...rasanya ramai yang tahu...JT tak berapa gemar makan sayur...hahaha...tp boleh makan sebenarnya...tp klau diberikan pilihan...hurmm..jawapannya...NO THANKS...hihihih

okla...ni resepi mudah juga...lauk+sayur...kan senang..sekali masak je...

SAYUR GORENG UDANG

close up picture...sbb JT buat sikit je ni...klau close up..nmpk bnyk sket..hihi

Bahan-bahan

1 Mangkuk Udang Sederhana Besar (dikupas kulitnya dan dibasuh bersih)
Kobis yang siap dipotong sesedap rasa (cuba korg potong dadu..leh tak?hihihi)
Carrot yang dihiris nipis dan panjang2..(kalau nak potong membulat pun boleh)
2 ulas Bawang Merah kecil (dihiris nipis)
1 ulas Bawang Putih (diketuk)
3 biji Cili Kecil (dipotong nipis atau diketuk)
1 inci Halia (diketuk)
1 sudu bsr Sos Tiram
1 sudu bsr Kicap Manis
1/2 sudu minyak bijan
1 sudu besar Serbuk Pati Ayam Knorr
 Sedikit garam secukup rasa

Cara Penyediaan

1. Tumiskan bawang merah, bawang putih, halia dan cili seketika.
2. Masukkan udang dan sos tiram,kicap manis dan serbuk pati ayam kemudian masukkan sayur kobis dan carrot.
3. Masukkan sedikit air ,minyak bijan dan tutup kuali supaya sayur sedikit layu.
4. Perasakan dengan garam dan biarkan seketika dengan suhu api yang perlahan.
Sedia dihidangkan :-)

tips dari dapur JT (^-^)/
- apabila memasak sayuran terutamanya sayuran hijau..jangan terlalu terlebih masak kerana sayur tersebut akan kehilangan zat nya...
- sayur kobis diatas,jangan terlalu layu..biarkan 'crunchy' sedikit...dan pastikan apabila anda mencucinya...cucilah daun kobis tersebut disetiap helaian...manala tahu..ada 'monster' meliut2 di celahan daun tu klau kita tak membeleknya betul2...hihihi



Wednesday, September 12, 2012

Ikan Tenggiri Masak Sambal Cili Kering

Salam...

Whatzupppp...per kabo...JT macam ni la...kejap ok...blh loncat2 menari2..kejap kang terbaring je la....huhuhu...jgn ditanya pertanyaan lanjut sbb JT tak bukak kaunter pertanyaan...hahahaha

ok2...taknak celoteh pjg...JT nak share lagi satu resepi...apa tu..check it out!

IKAN TENGGIRI MASAK SAMBAL CILI KERING

sorryla..gambar tak brp menarik...malas nak hias2 lgpun pkai camera henpon je.

Bahan-bahan

Ikan Tenggiri yang sudah dibasuh. (letak sedikit garam dan kunyit, goreng garing)
1 biji bawang besar (dimesin)
1 ulas bawang putih (dimesin)
1/2 inci halia (dimesin)
4 biji cili hijau kecil (bukan cili besar atau cili padi..)
5 biji cili kering (potong 2)
1/2 camca teh minyak bijan
1/2 camca teh lime juice (perahan limau nipis/lemon pun blh..JT guna ready made lime juice)
3 sudu bsr kicap manis
1 sudu sos tiram
1 sudu bsr sos cili
sedikit minyak utk menumis
garam dan gula secukup rasa
1/2 biji bawang utk hiasan


Cara Penyediaan
1. Goreng ikan sehingga garing dan ketepikan
2.Tumis bahan2 yang dimesin sehingga naik bau, masukkan semua sos, kicap,lime juice , minyak bijan (klau tak suka dgn baunya..tak pyh letak pun tak apa..) kemudian perasakan dgn garam dan gula dan gaul sebati .
3. Tambahkan sedikit air utk kuah, masukkan cili kering dan apabila kuah agak pekat,masukkan ikan dan gaul rata.
Sedia dihidangkan ...Mudah je kan...:-)

Rona Roni Makaroni Daging JT

Salam...hye :-)

Pekabo sume...hah..dh kuor dh bahse pahang kas ni...hihi...ok2..JT minta maaf la..dh lama tak upload resepi..bukan apa...rumit gak nak menaipnye...ditambah plak dgn kekangan-kekangan yang lain...huhu...mmg mencabar rasanya nak menaip bila 'tsunami kemalasan' melanda..puasa thn ni pun..JT jarang memasak...disebabkan faktor kesihatan...hurm..sejak duk je umah takde beraktiviti luar sgt ni..mmg bnyk la masalah kesihatan yg timbul...dulu aktif...gemuk pun takpe..badan sihat...nak plak faktor usia yg makin meningkat ni...huhu...nasib badan la....

Apapun...JT cubala sedaya upaya pupuk dan pujuk diri upload resepi2 sepanjang minggu ni yea....oh yea..kebanyakkan resepi JT kongsikan di sini..mmg senang,mudah dan ringkas....klau ikut perkiraan jam JT...(jam sepuloh hengget ni..uhukkss)...mmg menu2 ni hanya mengambil masa 30minit sahaja penyediaannya...tp terpulang jugala pada piawaian tahap kecekapan (PTK) masing2...klau dh kurang biasa ngan dapur..atau api dapur mmg kecik slow n steady atau ruangan terhad..atau ada gangguan makhluk halus..(oppsss bukan hantu tau..tp anak kecik le..nk susu ke nak titun ke..hihi)..jd takkan ler menjadi menu 30minit lg..hokey...ada paham...tarapapa yeay!

so jom intai resepiku ini..




RONA RONI MAKARONI DAGING 


Bahan-bahannya (saiz hidangan 3-4 org )


Makaroni yang direbus (rebus jgn lama,letakkan beberapa titis minyak zaitun dan sedikit garam dan pastikan jangan rebus terlalu lama sehingga saiznya jd terlalu kembang..atau jd terlebih masak)
Semangkuk kecil daging yg dipotong kecil2 (sape suka banyak..letakla banyak..blh digantikan dgn daging cincang)
1 biji bawang besar (dimesin)
2 ulas bawang putih (dimesin)
1/2 inci halia (dimesin)
3-4 biji cili hijau cili kampung bukan cili padi,blh ditambah bg yang suka pedas (dimesin)
1 sudu bsr sos cili (JT pkai Kimball)
1 bj Tomato yang dipotong dadu kecil2
1 sudu besar minyak bijan
2 sudu besar minyak zaitun
2 sudu bsr Sos Tiram (JT pkai Nona)
2 sudu bsr kicap manis
1 camca teh air limau nipis/perahan lemon
1/2 sudu bsr Sos Tomato (JT pkai Kimball)
1/2 Kiub Ayam Knorr
sedikit garam dan gula secukup rasa

Cara penyediaan...

1. Rebus Makaroni sebagaimana cara diatas...angkat dan toskan...sambil toskan..gaulkan makaroni tersebut dengan minyak bijan..ketepikan...
2. Panaskan kuali dgn minyak zaitun..tumis bahan2 yang dimesin sehingga kekuningan dan naik bau...masukkan daging dan tomato yang tlh dipotong dadu..gorengkan sehingga daging masak rata
3. Masukkan sos2 tiram+cili+tomato +,kicap manis+air limau nipis dan kiub ayam ..gaulkan seketika...
4.Masukkan makaroni yang telah digaul minyak bijan dan gaulkan serata akhir sekali perasakan garam dan gula..
siap dihidangkan..mkn panas2 masyukkkk..masa selebihnya blh la kilatkan dapur semula..hihi

*tip di dapur JT  (^-^)/
 1. sambil rebus makaroni tu dh blh potong2 daging dan bahan lain..
2. sambil2 menumis blh basuh2 apa2 bekas yang dah digunakan..
3. semasa menumis jgn guna api bsr..tp sederhana..begitu juga slps dimasukkan kicap2 dan sbgnya..supaya tak cpt hangit hangus dan seangkatan dgnnya..:-)
4. jgn terlalu menggaul kasar slps makaroni dimasukkan nnti takda rupa makaroni dh..aiyooo
5. masak kne dgn hati yang ikhlas..baru dpt pahala :-)


Tuesday, June 19, 2012

Sweet Roll Jejari Tembam

Salam...hye..

Breakfast For Today!!

Hurm,pagi td tetibe je JT rasa macam nk makan lempang...eh silap...nk mkn lempeng...hihihi....buka peti,hurm..bnyk bahan ada ni...so olah sket la...gabungan pancake dgn lempeng...ok tak?bila masak tu..bau wangi sgt...fuhhh...bila rasa...apalagi...mcm best je..so JT kongsikan resepi ni dgn u all....senang je...blh dijadikan sarapan atau minum petang...dan blh dimakan bersama sardin...sambal ikan bilis...kari...kuah manis...atau apa2 je la yg bersesuaian...JT biasa matching dgn sardin tp takde stok lak...buat sambal ikan bilis la...so,jom intai2 resepi JT....


Ni dh sejuk..nmpk dry sket..klau baru angkat..mmg nmpk gebu je..tp biarpun dh sejuk,ttp lembut,,

SWEET ROLL JEJARI TEMBAM.

Bahan-bahan.
3-4 cawan tepung gandum
4 sudu bsr susu pekat manis (JT pkai F&N Vitamin)
2 sudu bsr penuh marjerin/planta yg dicairkan (JT pkai Dorina)
2 1/2 cawan susu segar (JT pakai susu HL)
Garam secukup rasa (tak perlu bnyk..nnti lari rasanya)
1 sudu bsr minyak sayuran/minyak masak (JT guna minyak zaitun)
1/2 cawan air
1 sudu kecil soda bikarbonat
* kesemua bahan diatas,dikacau hingga sebati dan likat..tp jgn pekat sgt atau terlalu cair...


Cara Penyediaan
1. Kacau semua bahan..ketepikan seketika....dlm 5-7minit
2. Panaskan kuali (jika blh,gunakan Non-Stick Pan supaya tidak melekat di permukaan)
3.Letakkan sedikit minyak masak (lbh kurang 2-3 titis dan ratakan di permukaan kuali)
4. Gunakan senduk kecil utk sukatan sekata bancuhan dan ratakan mengikut saiz yang anda suka..
5. Bila nampak sedikit kering di permukaan atas,terbalikkan dan masak sehingga warna sedikit keperangan...(JGN smpi garing ye..)
6.Angkat dan gulungkan...sedia dihidangkan ..enak dimakan begitu shj atau dihidangkan bersama inti sampingan seperti sambal ikan bilis,sardin dan lain...
Pstt///...resepi sambal tu korg buat sendiri la...sonang ajo..haha


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...